onsdag den 4. juni 2014

Aktivitet/emne: Vejret!!

- mål regn ved at lave sin egen regnmåler...

Formål/ideer og didaktiske overvejelser:
- snakke om hvad er regn
- konkret at måle hvor meget det regner
- er der forskelle på hvor meget det regner forskellige steder i min biotop/have
- hvor bliver regnen af, hvad er det godt for
- sange om regn
- prøve at lave regn/damp
- snakke om og bruge sproget. Sprogstimulering.
- fælles oplevelser
- dokumentere arbejdet via fotos og plancher, så forældre og andre interesserede kan følge med i hvad der er arbejdet med og har noget at snakke med børnene ud fra.
- læreplanstemaet natur og naturfænomener.
- skyer, hvilke forskellige slags er der, hvilke nogle er på himlen idag?
- sanse, mærke føle på egen krop hvordan mærkes regn
- gode lege med regn/vand
- tale om forskelligt slags vejr. Evt. til samlingsstund hver dag snakke om vejret og om der er faldet nedbør.
- tøj til forskelligt slags vejr.

Måle regn i institutionen
Det regner fordi der er vand i luften (som ikke kan ses), det er damp. Dampen kommer fra havet, søer, åer og vandpytter - det bliver varmet op af solen og bliver derved til damp og blander sig med den varme luft.
Den varme luft stiger opad - her bliver det kølet af og bliver til små dråber, de små dråber samler sig omkring støv i luften og bliver derved til skyer.
Når de bliver for store/tunge falder de ned på jorden som regn, hagl eller sne alt efter hvor varmt det er (kilde: www.skoveniskolen.dk).

Lave sin egen regnmåler (evt. af indsamlede glas, krukker eller mælkekartoner) - børnene kan få den med hjem
- Det er let at lave sin egen regnmåler og dermed se, hvor meget regn (eller sne) der kommer ned fra himlen.
Der skal bruges en beholder der kan placeres udendørs uden at vælte, og en lineal/målepind til at måle den opsamlede regn.
- Man kan også mål størrelsen på regndråberne en dag det er regnvejr, ved at “indfange” dråber fra et regnvejr på et stykke papir og tegne og måle deres omkreds.
Der er meget forskel på dråber - helt små regndråber/støvregn og meget store dråber som ved tordenvejr - så bliver man meget våd ;-) (kilde: www.skoveniskolen.dk).
- Man kan lave forløb over længere tid, hvor man måler nedbørsmængde over en periode.
- Man kan også undersøge om der er forskel på hvor meget regn der falder forskellige steder, ex ved børnehaven, på marken og forskellige steder inde i skoven (under træer og buske).
- Med lidt større børn kan man forsøge at lave regn/damp med en gryde kogende vand man holder en gryde med is i henover, så det danner damp på undersiden af den kolde gryde (kilde: www.natur-vejleder.dk/6storage/853/25/idder_til_aktiviteter_i_vind_og_vejr.pdf)
Vejret er et naturfænomen jvf de pædagogiske læreplanstemaer, danner grundlag for vores natur,  og har mange læringsmuligheder. En verden fyldt af sanseoplevelser.
  • Vi taler om vejret, evt. lave et vejrhjul/tøjhjul med pil der kan drejes.
  • Vi synger om vejret (blæsten kan man ikke få at se, lille peter edderkop, mariehønen evigglad, snemand frost osv.)
  • Lege vejr-lej (til samling)
  • Danse regndans
  • Lave en vejrmappe - (børnene kan så småt begynde at snuse til grafer)
  • Lave et solur (inddrage lære om klokken)
  • Tegne vejr-billeder - herunder regnbuer
Gamle vejrvarsler:
• Mild oktober giver sne i marts
• En hvid jul varsler en grøn påske
• Regn på Sct. Gertruds dag (17/3) giver våd sommer
• Springer eg før ask går sommeren i vask
• Når solen gå ned i en sæk står den op i en bæk



Uendelige muligheder omkring regn, vind og vejr ;-)

 

1 kommentar: