fredag den 9. maj 2014

Syren

Syren - Syringia.

Jeg har valgt at fordybe mig lidt i busken Syren, da jeg for noget tid siden så en opskrift med syren-blomster alá hyldeblomstdrik, som altid er et stort hit hos mine unger.
Det må vi prøve at lave snart...

Når jeg umiddelbart tænker på syren, tænker jeg kraftig duft som minder mig om min mormors have. Syren-duft bruges til sæbe, parfume osv.
Også farven syren bruges på farveskalaen, for den lyslilla farve, som et kendetegn - den farve som en af syren-arterne har.

Jeg vil derfor anskue Syren fra flere forskellige vinkler, overveje didaktiske/pædagogiske tanker og aktiviteter.

                                     syren.JPG

Om syren
Syren findes i mange sorter/varianter. Det er en stor busk/et lille træ. Højden er ca. 4-7 m. Bladene er 5-10 cm. lange, skinnende og hjerteformede. Løvfældende. Blomsterstandene er 10-30 cm lange, løse ‘toppe’ og meget karakteristisk duftende. Findes i farverne hvid, rosa, lilla, violet og sjældent gul. Blomstrer i maj-juli. Breder sig ved rodskud som kan fjernes, hvis man ikke ønsker at busken kan formere sig. Ses ofte som læhegn eller haveplante. Let at få til at trives, dog ikke for fugtigt.
Rene arter kan formere sig ved frø, andre podes på frøplanterne eller formeres via aflægning af stiklinger (kilde: Politikens Havebog og www.denstoredanske.dk).

Kulturhistorisk
Når man søger på nettet under ‘syren’ kommer der forskellige sider frem der omhandler blomstersprog - blomsters betydning. Altså skulle man kunne tolke noget ud fra hvilken blomst man vælger ex at give væk.
Syren betyder: Kom snart igen. Du er mig mere dyrebar end alt andet i verden (kilde: www.haveabc.dk og www.karin-lisbeth.dk/private/b/blomster/betydningen-blomster.dk).

En anden historie/citat jeg fandt omkring syren:
“Ordet syren kommer af senlat. Syringa 'klystersprøjte', fordi man tidligere anvendte de udhulede grene ved lavement, af græsk syrinx 'rør, fløjte'” (kilde: www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Solanales_(natskyggeordenen)/syren.)

Aktiviteter
- Gåtur i naturen for at finde og plukke syrener. Viden om og kendskab til forskellige planter, lære børnene om naturen (jvf. læreplanstema), hvordan er kendetegnende for denne busk. Plukke med hjem til saft og evt. et par grene til pynt i ex børnehaven.

- Fremstille saft af de plukkede syrenblomster sammen med børnene/målgruppen. Børnene er med i hele processen og skal selvfølgelig have smagsoplevelsen med. Evt. kan børnene få en lille flaske med hjem - hermed kan de dele oplevelsen med deres familie, og det kan måske give anledning til at snakke om den nye viden.
Børnene skal i forløbet bruge deres sanser; plukke, pille blomsterne af til saft (finmotorik), følesans, synssans, lugtesans osv.

- Der kan laves mange forskellige 'spiselige' ting med syrener: saft, syltetøj, is (med syrensirup), drys på kager mm., syrenmayonaise - alle opskrifter fundet ved at søge på nettet. Jeg starter med saften ;-)

- Male/tegne billeder af syrener. Bruge tid til at snakke om hvordan de ser ud, evt. male med pensler og lave en lille udstilling så forældre og andre kan nyde synet og have et emne at snakke ud fra.

Bonus i forløbet: sprogtilegnelse, nye ord, begreber osv.
Undervejs i forløbet dokumentere aktiviteten gennem opslag, fotos osv, som også er brugbart som samtaleemne mellem børn og mellem børn og forældre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar