tirsdag den 30. september 2014

Æblegele

Så plukkes er æbler - jeg går efter madæbler da det desværre ikke er lykkedes mig at finde nok i vejkanten. De skulle efter sigende indeholde mere pektin og være mere egnede til æblegele.
Så nu får jeg min debut med æble-gele. Noget både min mor og mormor har lavet masser af gange. 



Det er meget vådt...



Så blev kurven fuld. Jeg har ingen ide om, hvor meget gele der reelt kommer ud af processen



Æblerne skylles og skæres i både



Op i gryden. Der er næsten 1 kg æbler - jeg hælder knap 6 dl vand ved



Æblerne er kogt ud



Jeg øser æblegrøden over i en sigte med et viskestykke over



Så er saften siet fra - det blev kun til 300 ml.



Saften koges op og der tilsættes sukker



Glassene skylles i atamon



Saften koger



Sukker hældes i



Efter 15 min. ved svag varme skummer jeg af, jeg lader det koge lidt længere og skummer af igen.
Jeg kan huske at vi fik lov at få friskbagt franskbrød med det her gele-afskum på hos min mormor. Det smagte skønt...



Så er den færdige gele hældt på glas - nu bliver det spændende at se om det stivner ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar