onsdag den 24. september 2014

Brombær-tur





I vores fælles jord til bord opgave har vi valgt mad fra "oldemors tid". En af vores fælles emner er, at samle bær eller andet ind til marmelade, og den tur begav jeg mig ud på igår...

Jeg fandt på ingen måde nok bær til at bruge dem til noget, men jagten er gået ind...


Jeg fandt rigtig mange brombærkrat - især i vejkanten. Men det var meget sparsomt hvor mange bær jeg fandt, overhovedet ikke nok til at lave noget med dem.



Ganske få bær på buskene, enten har nogen været der inden mig, eller også er jeg for sent ude. Synes nu stadig der var en del umodne bær på mange steder.



Smuk, smuk tur - nede langs vandet var der dog heller ikke nogle brombær ;-(



Et par enkelte smagsprøver blev det til.

Ifht. at bruge brombær tur som pædagogisk aktivitet, er der altid stor glæde blandt ungerne, når vi er i skoven og de finder brombær. Faktisk er det så lækkert, at de brombær-lystne børn må slæbes videre, hvis man er en flok der går samlet afsted.

Skal man bruge brombærene til at lave noget med, og altså bruge større mængder, må det anbefales at man gør sit forarbejde, og forinden undersøger, hvor der er nok bær. Min tur igår gav ihvertfald ikke meget gevinst!!
Man finder også mange flere bær ved det rolige tempo man har når man går - der er meget mere tid til at kigge grundigt efter - ihvertfald så jeg ikke mange fra bilen, men flere når jeg var ude og gå. Så en dejlig ud i naturen aktivitet, der på denne årstid nemt flettes ind i gåture, motion og udeliv ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar