fredag den 26. september 2014

Oldemors opskrifter

Denne skønne, gamle og meget brugte opskrift-bog er et kært minde fra min gamle mormor - mine børns oldemor. 



Fedtkager, pebernød-dej, brune kager og finsk brød. Siderne er næsten faldet ud og der er godt med fedt-pletter. Bogen har haft et langt liv og er blevet flittigt brugt.



Citronkage, søsterkage



Mors (min oldemors) opskrift på pebernødder, kagefigurer



Henkogning blommer, pærer og æbler



Hvide kager, kringler, ingenting, sirupskage.


Blot et meget lille udsnit af bogen. Jeg er kommet meget hos min mormor som barn, og kan huske hendes megen bagværk.
Altid hjemmebagt franskbrød, kager og ikke mindst småkager. Særligt pebernødder og Ingenting var klassikere, som vi stadig bager i oldemors ånd ;-)
Synes der er noget fantastisk i at holde de gamle opskrifter i live.
Der er ikke tænkt over fedt eller sukkerpolitik. Der er brugt det man kunne få og det der smagte godt...
Og så var hun jo ikke sønderjyde for ingenting - kager manglede vi ihvertfald ikke ;-) Skønne minder!!



1 kommentar:

  1. Hvor fedt med den gamle opskriftsbog, der er sikkert nogle rigtig mormor klassikere i den. Hvornår invitere du så til sønderjysk kaffebord? :-)

    SvarSlet