mandag den 15. september 2014

Lerarbejdet i gang igen 😃

I gang igen ;-)

Så er det atter i gang med mit lerarbejde, ovenpå mit trælse uheld.
Jeg havde dog nået at afprøve nogle forskellige ting og teknikker, og der erfaringer kan jeg helt sikkert tage med, hvis jeg fremadrettet kommer til at arbejde med ler.



Bundplade og pølseteknik...

Jeg forsøger at få en form på skålen, så den ikke bare er helt rund...





Og så bliver mine lersager nu sat helt helt højt oppe under loftet på øverste hylde - ude af rækkevidde både for mig og små pilfingre.



Jeg fandt lidt inspiration på en tur på biblioteket.



Forsøg på at genskabe mit lyshus. Jeg synes ikke det blev nær så godt som det første, så jeg tænker nu, at jeg ikke vil forsøge at lave det samme igen, men noget helt nyt.



Der klistres, samles og arbejdes med slikker.


Didaktiske overvejelser ifht. at arbejde med ler i det pædagogiske arbejde:
Jeg tænker ler er et godt valg, når man vil arbejde pædagogisk med sanser og kreativitet.
Bare fornemmelsen og det at ælte og røre ved leren er en sanse-oplevelse i sig selv. Det er ikke alle børn der faktisk kan lide at få beskidte fingre eller røre ved noget koldt og fedtet...
Så ligger der noget pædagogisk i at få formidlet omkring arbejdet og teknikker, så man kan være mest sikker på, at resultatet i den sidste ende bliver godt og holder efter brænding.
Det er en spændende proces der hele tiden kan ændre sig - der skal ikke meget til før resultatet pludselig ser helt anderledes ud.
Jeg kan godt lide det faktum at ler er et naturmateriale, men må også sige, at jeg gennem arbejdet i dette forløb har fået øjnenene op for, at det kræver lidt kendskab til materialet.
Ex synes jeg at det ler jeg har fået med hjem er meget vådt og kræver lidt forberedelse/tørring før man kan arbejde med det. Også diverse redskaber, forklæder, vand og de rette omgivelser til at arbejde i, kan man have overvejet.
Jeg tænker ler-arbejde kan bruges til stort set alle målgrupper, tilpasset de enkelte brugeres niveau. Mange vil have glæde af at have hænderne i det lækre materiale, det træner motorik såvel fin som grov ved æltning, finmodellering og detaljer, man kan arbejde æstetisk og lade brugerne komme frem til deres eget udtryk.
Her som ved så meget andet kreativt arbejde, må man være opmærksom på ikke at overføre sin egen perfektionisme over på brugerens/barnets projekt, lade barnet føre an og ikke rette på det de kommer frem til. Man kan konstruktivt og positivt komme med ideer, men ejerskabet og følelsen af at det er rigtigt skal være i barnet/brugeren - også selvom det ikke ser ud som jeg havde tænkt mig.
Så et lækkert, brugbart materiale, der er tilgængeligt og kan bruges til en meget bred gruppe/niveau helt fra de ganske små der kan bruge det som base til at stikke noget pynt i (ala juledekoration) og til finere keramik-sager.
Man kan både arbejde funktionelt med noget der kan bruges til et praktisk formål og æstetisk med noget der bare i sig selv er smukt eller har haft en tanke bag ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar