mandag den 15. september 2014

Lerarbejdet i gang igen 😃

I gang igen ;-)

SÄ er det atter i gang med mit lerarbejde, ovenpÄ mit trÊlse uheld.
Jeg havde dog nÄet at afprÞve nogle forskellige ting og teknikker, og der erfaringer kan jeg helt sikkert tage med, hvis jeg fremadrettet kommer til at arbejde med ler.



Bundplade og pĂžlseteknik...

Jeg forsÞger at fÄ en form pÄ skÄlen, sÄ den ikke bare er helt rund...





Og sÄ bliver mine lersager nu sat helt helt hÞjt oppe under loftet pÄ Þverste hylde - ude af rÊkkevidde bÄde for mig og smÄ pilfingre.



Jeg fandt lidt inspiration pÄ en tur pÄ biblioteket.



ForsÞg pÄ at genskabe mit lyshus. Jeg synes ikke det blev nÊr sÄ godt som det fÞrste, sÄ jeg tÊnker nu, at jeg ikke vil forsÞge at lave det samme igen, men noget helt nyt.



Der klistres, samles og arbejdes med slikker.


Didaktiske overvejelser ifht. at arbejde med ler i det pĂŠdagogiske arbejde:
Jeg tÊnker ler er et godt valg, nÄr man vil arbejde pÊdagogisk med sanser og kreativitet.
Bare fornemmelsen og det at Êlte og rÞre ved leren er en sanse-oplevelse i sig selv. Det er ikke alle bÞrn der faktisk kan lide at fÄ beskidte fingre eller rÞre ved noget koldt og fedtet...
SÄ ligger der noget pÊdagogisk i at fÄ formidlet omkring arbejdet og teknikker, sÄ man kan vÊre mest sikker pÄ, at resultatet i den sidste ende bliver godt og holder efter brÊnding.
Det er en spĂŠndende proces der hele tiden kan ĂŠndre sig - der skal ikke meget til fĂžr resultatet pludselig ser helt anderledes ud.
Jeg kan godt lide det faktum at ler er et naturmateriale, men mÄ ogsÄ sige, at jeg gennem arbejdet i dette forlÞb har fÄet Þjnenene op for, at det krÊver lidt kendskab til materialet.
Ex synes jeg at det ler jeg har fÄet med hjem er meget vÄdt og krÊver lidt forberedelse/tÞrring fÞr man kan arbejde med det. OgsÄ diverse redskaber, forklÊder, vand og de rette omgivelser til at arbejde i, kan man have overvejet.
Jeg tÊnker ler-arbejde kan bruges til stort set alle mÄlgrupper, tilpasset de enkelte brugeres niveau. Mange vil have glÊde af at have hÊnderne i det lÊkre materiale, det trÊner motorik sÄvel fin som grov ved Êltning, finmodellering og detaljer, man kan arbejde Êstetisk og lade brugerne komme frem til deres eget udtryk.
Her som ved sÄ meget andet kreativt arbejde, mÄ man vÊre opmÊrksom pÄ ikke at overfÞre sin egen perfektionisme over pÄ brugerens/barnets projekt, lade barnet fÞre an og ikke rette pÄ det de kommer frem til. Man kan konstruktivt og positivt komme med ideer, men ejerskabet og fÞlelsen af at det er rigtigt skal vÊre i barnet/brugeren - ogsÄ selvom det ikke ser ud som jeg havde tÊnkt mig.
SÄ et lÊkkert, brugbart materiale, der er tilgÊngeligt og kan bruges til en meget bred gruppe/niveau helt fra de ganske smÄ der kan bruge det som base til at stikke noget pynt i (ala juledekoration) og til finere keramik-sager.
Man kan bÄde arbejde funktionelt med noget der kan bruges til et praktisk formÄl og Êstetisk med noget der bare i sig selv er smukt eller har haft en tanke bag ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar