fredag den 26. september 2014

Indsamling


Så er det tid til indsamling af forskellige ting fra jorden til ar forarbejde lækre spiselige sager ;-)

Hindbær - smager fantastisk!!



Er så heldig at min mor har en hel hindbær-skov...



Men det er ved at være på den sene kant, så dagens høst var ikke så stor. Heldigvis har jeg tidligere høstet store mængder som ligger godt i min fryser.



Æble-rov... Nej ikke helt, jeg har nu fået lov at indsamle og det er lige tiden til det ;-)



En hel kassefuld af fine æbler.



Brombær forsøgte jeg endnu engang at finde.



Og det blev da til flere end sidst, men stadig ikke for mange.



Direkte fra jorden!! Lækre rødbeder kan hives op ad jorden, klar til at blive forarbejdet til forskellige retter eller syltning.



De står tæt og nogle af dem er ganske store.



Et fint eksemplar...



Så er der vist nok til at lave lidt med hjemme i køkkenet ;-)



Dagens indsamling. Især æbler og rødbeder var virkelig nemme at indsamle, og lidt sjovt selv at hive rødbederne op ad jorden. Igen var det hos min mor der både var rødbeder og hindbær. Tror hun er lidt mere "gammeldags" i sin køkkenhave. Og hun fortalte at som barn havde de i deres/min oldemors køkkenhave alt muligt og rigtig mange ting. Hun skulle lave med til stor familie med 8 børn + de chauffører der var ansat i oldefars firma - så kan godt forstå at hun måtte arbejde i hjemmet for at få hverdagen til at glide og få mad på bordet flere gange om dagen, som det blev forventet.
Og som sagt hentede hun stakkevis af råvarer i sin egen køkkenhave, der blev ex plukket fra ikke færre end 12 ribsbuske, 7 solbærbuske og lidt stikkelsbær som omkransede haven bagtil - og det var jo kun bær-delen. De skulle syltes eller bruges til saft, gele, grød mm. Sikke et arbejde - i dag køber vi jo (billige) frosne bær der er klar til brug. En verden til forskel, men synes det er sundt for vores børn at vide, at alt dengang ikke var tilgængeligt på samme måde som idag. Og der er noget magisk i, selv at plukke og spise en helt frisk, hindbær-rød hindbær med masser af solskins-smag ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar